Epidemija vozila bez osiguranja

 

Drastično povećanje broja neosiguranih vozila od početka ove godine gorući je problem gotovo svih osiguravajućih društava u regiji. Ovaj problem za sada zaobilazi samo Sloveniju, i djelomično Srbiju, dok sva ostala tržišta traže djelotvorno rešenje i upozoravaju da to postaje potencijalna opasnost u svim zemljama regije jer neosigurana vozila prelaze granice.
Po preporukama Europske unije stopa neosiguranih vozila u nekoj zemlji ne bi trebala prelaziti dva posto. U Hrvatskoj je taj procent između 10 i 15 posto od ukupnog broja vozila. Štete i gubici koje prouzrokuju ovakva vozila, odnosno njihovi vlasnici, ne opterećuju samo osiguranja već i državu i pojedince, upozorili su hrvatski stručnjaci na nedavno održanom Susretu osiguravača i reosiguravača u Sarajevu.

- Štete koje godišnje naprave vlasnici koji ne osiguravaju vozilo, u Hrvatskoj iznose blizu 100 miliona eura. Od toga oko 41 milion eura je gubitak osiguranja, 45 miliona eura gubi država na ime neplaćenog poreza, a oko 27 miliona eura su štete koje naprave ta vozila - istakao je Marijan Ćurković.
Veliki prostor za manipulaciju i sitne prijevare u Hrvatskoj predstavlja dozvoljeni rok "resširro" od isteka registracije do nove registracije.


- Početkom svibnja, bilo je oko 207.000 neosiguranih vozila od ukupno dva miliona koliko ih ima u Hrvatskoj, što je nedopustivo po pravilima EU. Osiguranici imaju pravo da 15 dana od isteka registracije budu neosigurani, a ako nakon toga odluče promjeniti osiguravatelja, što je još 15 dana, i tako godišnje mogu zakinuti oko 30 dana, a što je za osiguravatelje gubitak od 10 mura - kaže Ćurković.


Ovakva vozila opasno opterećuju garancijski fond osiguranja, koji snose rizik za koji nisu naplatili premiju, a uz to, zakoni koji reguliraju ovakve prekršaje u praksi se ne primenjuju, kao što je slučaj u BiH.


- Zakonom su predviđene kazne zatvora do 30 dana ili novčana kazna koja se kreće i do pet tisuća eura, ali se ne sprovode. Dodatni problem je i to što ni ne znamo koliko imamo takvih automobila jer ne postoji jedinstvena baza podataka u dva odvojena entiteta. Znamo da je, po podacima osiguravatelja, broj ovih vozila od početka godine drastično porastao i predstavlja veliki problem - tvrdi Midhat Terzić, generalni direktor "Sarajevo osiguranja".


U Crnoj Gori postoji sličan problem, s tim što ne postoji jasna regulativa za registraciju vozila.
- Zbog problema sa zakonskom regulativom ne možemo pratiti broj registriranih automobila, a tu je i problem koji imamo sa vozilima sa crnogorskim tablicama u Srbiji, čiji se točan broj i ne zna - tvrdi Boris Šaban, izvršni direktor u "Nacionalnom birou osiguravatelja Crne Gore".
On kaže da je prošle godine bilo registrovano oko 211.000 vozila, a štete izazvane neregistriranim vozilima iznosile su pet miliona eura.


Srbija za ovaj problem ima najbolje rešenje u regiji i za sada je među 12 zemlja u svetu koja ima procent neosiguranih vozila od 1,2 posto. U Srbiji nema "lufta" ni dana od isteka registracije, i obaveza je da se u roku 30 dana prijee isteka roka vozilo registrira. Međutim, postoji opasnost da se usvajanjem Zakona o obaveznom osiguranju automobila nizak procenat neosiguranih neće još dugo zadržati.


- Po novom zakonu i traktori će morati da se osiguravaju, što da sada nije bio slučaj, jer je većina traktora u Srbiji čak i ne registrirana. Drugi problem može biti što je predviđeno da se nova vozila ponovo registriraju tek nakon dvije godine, dok je do sada isto pravilo važilo za sve - obvezna godišnja registracija - tvrdi Milan Cerović, generalni sekretar "Udruženja osiguravača Srbije".


Za sada najefikasnija mjera za suzbijanje ovog problema, u susjednim zemljama je suradnja sa policijom. U Hrvatskoj osiguravatelji, nakon što se klijent ogluši o opomenu o isteku obaveznog osiguranja vozila, podatke pošalju policiji koja dolazi na kućnu adresu i oduzima tablice nesavjesnom vlasniku automobila.

Izvor: osiguranje.hr|Biznis


Posted on Wednesday, July 01, 2009 (Archive on Thursday, July 16, 2009)
Posted by   Contributed by
    

Rating:
Comments:
Save

Current Rating:
ralph lauren outlet ralph lauren outlet outlet Ralph Lauren